بک لایت تلویزیون چیست و چگونگی تعمیر آن را کنیم؟

علت سوختن بک لایت تلویزیون ال جی

بک لایت تلویزیون چیست و چگونگی تعمیر آن را کنیم؟

بک لایت تلویزیون چیست و چگونگی آن را تعمیر کنیم، سوالاتی است که ما در این مقاله می خواهیم به آن بپردازیم. همانطور که می دانیم تلویزیون از قطعات مختلفی تولید شده است که این قطعات باعث می شوند تلویزیون به درستی کار کند. بک لایت جزئی از این قطعات می باشد که تلویزیون ها با آن نیاز دارند برای پخش تصاویر. وظیفه بک لایت تولید نور می باشد. در ادامه همراه تعمیر از ما باشید تا بپردازیم به بک لایت و علت خرابی آن و دیگر چیز هایی که به آن مربوط می شوند تا بفهمیم بک لایت چیست و چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم.البته این موضوع هم گفتنی می باشد یکی از مهم ترین بخش ها در تعمیر تلویزیون می باشد.

بک لایت چیست و چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم؟

خب بیایید به صورت تکی به هر کدام از این سوالات بپردازیم و هر کدام را تا جایی که می شود باز نماییم تا به راحتی سوال بالا یعنی بک لایت تلویزیون چیست و چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم را بفهمیم.

بک لایت چیست؟

بک لایت قطعه ای است که در پشت پنل نمایشگر تلویزیون به کار می رود. تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی ، به این دلیل که از پنل نمایشگر خود نور تولید نمی کنند به بک لایت نیازمند هستند. تلویزیون های ال ای دی در واقع همان تلویزیون های ال سی دی هستند فقط با کمی تغییرات. تلویزیون های ال سی دی از بک لایت هایی استفاده می کردند که دارای لامپ فلوروسنت بود و وقتی این لامپ ها جای خود را به لامپ های ال ای دی دادند تلویزیون های ال ای دی به بازار عرضه شدند. در واقع بیشترین تفاوت بین تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی را همین موضوع پوشش می دهد. حالا که فهمیدیم بک لایت چیست می توانیم در مورد نحوه جایگیری آن در تلویزیون ها را نیز بفهمیم، امروزه بک لایت به دو شکل بر پشت پنل نمایشگر قرار می گیرند که عبارتند از:

  1. در گوشه ها ( EDGE ) : وقتی که تلویزیون های ال ای دی شروع به تولید برای اینکه ضخامت کمتری داشته باشند، لامپ های ال ای دی بک لایت را به صورت ردیفی پشت سر هم و در کنار هم چیده می شد. با قرار گیری این نور ها در گوشه ها و با استفاده از شکست نور، نور به شکل درست به پشت پنل نمایشگر تلویزیون برخورد می کرد که باعث دید تصاویر می شد.
  2. به صورت مستقیم ( DIRECT ) : بک لایت ها در این شکل به صورت مستقیم در پشت پنل نمایشگر قرار می گرفتند. این شکل از قرار دادن بک لایت باعث می شد تلویزیون صخامت بیشتری را پیدا کند ولی دارای نور خوب باشد. این شکل بیشتر در تلویزیون های ال سی دی و کمتر در تلویزیون های ال ای دی استفاده شده است.

چگونه بفهمیم بک لایت تلویزیون خراب می باشد؟

فهمیدن این که بک لایت تلویزیون خراب است یا نه بسیار ساده است چون خود علائم را نشان می دهد فقط کافی است ما آن ها را بشناسیم  و وقتی خود را نمایان کرد بدانیم که این مشکل برای بک لایت است. از علائمی که بک لایت نشان می دهد می توانیم به : کم نور شدن بخشی از پنل یا پور نور شدن، افتادن چندین نقطه نور بزرگ اشاره کنیم، یکی دیگر از علائمی که نشان می دهد بک لایت خراب است بالا نیامدن تصویر تلویزیون می باشد که برای این نیز راه حل بسیار ساده ایی وجود دارد، شما می توانید با یک نور مثل نور پشت گوشی، چراغ قوه و از این قبیل نور ها درون تلویزیون را نگاه کنید اگر تصویری تاریک می بینید مشکل از بک لایت می باشد ولی اگر هیچ تصویری نمی بینید مشکل از بک لایت نیست.

چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم؟

به صورت کلی اگر بخواهیم بگویم نمی توان بک لایت را بدون داشتن علم و تجربه لازم تعمیر نمود. برای تعمیر شما نیاز به یک سری وسایل و ابزار برای تعمیر دارید که کارشناسان و متخصصین تعمیر از ما از آن ها بهره می برند. بک لایت یک قطعه گران در تلویزیون می باشد که اگر اصل یا همان اورجینال نباشد دوباره شما را اذیت خواهد کرد پس سعی کنید از  جاهایی این قطعه را خریداری کنید که دارای حداقل اعتبار می باشند. گاهی مواقع در تلویزیون هایی که از بک لایت های دایرکت استفاده شده است می توان از جایی که لامپ خراب شده است آن را تعویض نمود ولی این کار پیشنهاد نمی شود به این دلیل که بعد از مدتی ممکن است جایی از بک لایت که تعویض نشده است خراب شود یا اینکه رنگ نور تولید شده از بک لایت جدید یک رنگ دیگر باشد و با اینگونه بک لایت دو رنگ را در پشت پنل نمایشگر تولید می نماید، این گزینه فقط برای کسانی خوب می باشد که می خواهند تلویزیون جدیدی بخرند و همچنین می خواهند هزینه کمتری را بپردازند.

تعمیر بک لایت تلویزیون

بک لایت تلویزیون همانطور که در بالا خواندید قطعه ایی مهم می باشد. تعمیر تلویزیون که مشکل بک لایت دارد در مجموعه تعمیر از ما به صورت بسیار حرفه ایی انجام می شود. ما در مجموعه خود دارای ابزار ها و متخصصین مجربی هستیم که تعمیر این قطعه را به ساده ترین شکل ممکن انجام می دهند.

سخن آخر

ما در این مقاله به صورت جامع پرداختیم به این که بک لایت چیست و چگونه بک لایت تلویزیون را تعمیر کنیم، شما با خواندن این مقاله می توانید بفهمید که چگونه این قطعه به مشکل می خورد، چمد نمونه دارد، چکونه تعمیر می شود و… . تعمیر از ما با تجربه بالایی که در تعمیر این زمینه دارد می تواند خدمات درخواستی شما را انجام بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *