بهترین آنتن برای تلویزیون کدام است؟

بهترین آنتن برای تلویزیون کدام است؟

بهترین آنتن برای تلویزیون کدام است؟

آنتن یک مکمل برای تلویزیون می باشد. امروزه آنتن جز ضرورت های هر خانه محسوب می شود و تقریبا تلویزیون بدون آن کاربرد لازم را ندارد. همه افراد به دنبال بهترین آنتن هستند تا قوی ترین سیگنال ها را دریافت نمایند. همه ما زمان های زیادی را برای درست کردن آنتن صرف کردیم تا بهترین تصویر ها را ببینیم و این زمان ممکن است کم یا زیاد باشد. بهترین آنتن برای تلویزیون بسته به جایی که ساختمان است متغییر می باشد این متغییر بودن باعث می شود شما از آنتن های مختلفی استفاده نمایید تا قوی ترین سیگنال را دریافت نمایید. در ادامه این مقاله به تمامی سوالاتی که ممکن است برای شما در مورد آنتن پیش بی آید را توضیح خواهیم داد پس همراه  تعمیر از ما باشید.

آنتن تلویزیون چیست؟

آنتن یک وسیله فیزیکی می باشد که در ابعاد های مختلف تولید می شود، کار این وسیله فیزیکی به دو شکل است: 1-  فرستنده 2- گیرنده. فرستنده ها سیگنال های الکترونیکی را به امواج الکترومغناطیسی تبدیل می کنند و گیرنده ها امواج الکترومغناطیسی را به سیگنال های الکترونیکی تبدیل می کنند. اگر بخواهیم به صورت ساده تر توضیح بدهیم آنتن یک وسیله ای است که امواج را در قالب صدا و نور دریافت می کند و به تلویزیون انتقال می دهد.

انواع آنتن تلویزیون

آنتن ها امروزه روز انواع مختلفی دارند که اگر درست انتخاب بشوند باعث دریافت تصویر بهتر توسط تلویزیون می شود. انواع آنتن تلویزیون عبارتند از:

آنتن هوایی تلویزیون

آنتن های هوایی اولین نسل از آنتن ها در ایران و همینطور اولین نسل از آنتن هایی است که برای دریافت امواج تولید شده اند. این آنتن از دیر باز تا کنون به یک شکل ساخته شده و فقط قطعات درونی آن پیشرفت های زیادی داشته اند. آنتن های هوایی به دو شکل زیر می باشند:

آنتن تلویزیون هوایی  ثابت

این نوع از آنتن های هوایی در جاهایی که سیگنال های قوی وجود دارد استفاده می شود و نیازی به گردش ندارد. آنتن هوایی ثابت در موقع نصب نیاز به تنطیم دارند تا بهترین سیگنال را دریافت کند.

آنتن تلویزیون هوایی گردان

این آنتن برخلاف آنتن هوایی ثابت در جاهایی که سیگنال های ضعیف وجود دارد کار گذاری می شود. آنتن هوایی گردان برای پیدا کردن فرکانس های ضعیف استفاده می شود.

آنتن رو میزی

این آنتن بیشتر در ساختمان های بلند مانند برج ها استفاده می شود. آنتن رو میزی تنطیم بسیار ساده ایی دارد و می توانید آن را در کنار تلویزیون بگذارید و استفاده نمایید.

آنتن میله ای

آنتن های میله ایی همانند آنتن های هوایی هستند و بیشتر برای فصل های کوتاه استفاده می شوند و امواج موجود در فضا را دریافت می کنند.

نکاتی که برای انتخاب آنتن باید به آن ها توجه کنیم.

  1. پوشش فرکانس منظقه

پوشش فرکانسی که در منطقه شما می تواند متفاوت از فرکانس های دیگر باشد پس در انتخاب یک آنتن به پوشش آن توجه کنید. در بیشتر مواقع پوشش فرکانسی در تمامی کشور uhf می باشد.

  1. قدرت دریافت سیگنال

قدرت دریافت امواج در آنتن های موجود مختلف می باشد پس در هنگام خرید یک آنتن به این موضوع توجه نمایید و بعد آنتن را خریداری کنید. سعی کنید همیشه ثدرت دریافت سیگنال را جر اولویت های خرید قرار بدهید.

  1. آنتن هوایی یا زمینی

آنتی که انتخاب می نمایید یا باید هوایی باشد یا زمینی که این انتخاب بسته به محل اقامت شما متغییر می باشد. اگر در ساختمان بلندی زندگی می کنید می توانید از آنتن زمینی یا همان رو میزی استفاده کنید و اگر در ساختمان های معمولی زندگی می کنید از آنتن های هوایی استفاده نمایید.

  1. نوع دریافت سیگنال

تلویزیون های امروزی در دو نوع می توانند سیگنالی را دریافت نمایند 1- آنالوگ 2- دیجیتال، پس در خرید یک آنتن زیاد نیازی نیست که به این موضوع توجه کنید.

دلایلی که باعث می شود سیگنال آنتن تلویزیون ضعیف بشود

  1. نداشتن سیگنال به دلیل درست وصل نکردن کابل به نر و مادگی

در هنگامی که می خواهید کابل ها را به نر و مادگی متصل نمایید توجه کنید که نباید مغزی و شیلدی که در کابل وجود دارد به یکدیگر اتصال داشته باشند

  1. ضعیف شدن سیگنال به دلیل چرخش آنتن

شایع ترین مشکلی که برای آنتن ها پیش می آید این مورد می باشد چون در بیشتر اوقات با وزش بادی آنتن می چرخد و سیگنال های دریافتی به کلی قطع می شود. برای اینکه از این چرخش جلوگیری کنید پیشنهاد می کنیم از یک پابه خوب استفاده کنید یا آنتن را به یکجا محکم نمایید.

  1. ضعیف شدن سیگنال به دلیل شرایط جوی مختلف

آب و هوای مختلف می تواند سیگنال هایی که از فرستنده ارسال می گردد مختل کند. آب و هوایی مانند: گرد و غبار، باران شدید و طوفان. در این مشکلات متاسفانه نمی توانیم کار خاصی را انجام بدهیم و می  بایست منتظر باشیم تا آب و هوا به یک شکل مناسبی برگردد.

  1. ضعیف شدن سیگنال به دلیل کابل و آنتن قدیمی

آنتن و کابل پس از سال ها استفاده فرسوده می شوند و این فرسودگی باعث این می شود که سیگنال موجود ضعیف شد. به صورت کلی آنتن ها فرسوده نمی شوند ولی کابل ها دچار فرسودگی می شوند و در این صورت است که نیاز به تعویض آن پیدا می کنید.

روش های تقویت آنتن تلویزیون و دریافت سیگنال های قوی تر

  1. استفاده ار تقویت کننده

بیشتر اوقات متخصصان توصیه می کنند از یک تقویت کننده سیگنال استفاده کنیم درست است که تقویت کننده سیگنال باعث می شود سیگنال قوی تر شود ولی این را هم باید بدانیم که اگر در سیگنال نویزی نیز داشته باشد آن نویز نیز قوی تر می کند که این خودش مشکلات جدیدی را تولید می نماید.

  1. تنظیم درست آنتن

بعضی از آنتن های موجود در ایران نیاز به این دارند که نوک پیکان آنها به سمت فرستنده ها باشند تا بتوانند سیگنال ها را دریافت نمایند. برای این کار می توانید از دو راه حل استفاده کنی: اولین راه حل پیدا کردن ایستگاه های پخش کننده است تا بتوانیم آنتن را به سمت آن ها بچرخوانیم دومین راه حل تماس با صدا و سیمای منطقه می باشد تا بتوانید از آن ها در پیدا کردن سیگنال کمک بگیرید.

  1. نصب آنتن در ارتفای بالا

بهترین آنتن همانطور که در بالا گفته شده آنتن هوایی می باشد. یکی از دلایلی که می توانید بهترین سیگنال ها را از این آنتن ها بگیرید ارتفاع بالا می باشد، حداقل جایی که شما می توانید برای این آنتن ها انتخاب نمایید بالکون ها یا پنجره ها می باشند. هنگامی که دارید تصور می کنید آنتن را کجا نصب کنید به این نکته باید توجه داشته باشید که درست است هر چه ارتفاع بیشتر باشد سیگنال های دریافتی قوی تر می شوند ولی باید بدانید که هر چه طول کابل آنتن نیز افزایش یابد مشکلات کابلی نیز بیشتر می شوند.

نکاتی که هنگام نصب آنتن باید توجه کنیم

تنظیم آنتن در امروزه روز کار بسیار ساده ای می باشد و نیازی به دانش زیاد نیست ولی خب نیاز است تا به آن بپردازیم تا در انجام آن اشتباهی نکنیم.

  1. در اولین کار جای آنتن را مشخص نمایید اگر آنتن رو میزی می باشد آن را بر روی میزی بگذارید که به راحتی بتوانید آن را حرکت دهید اگر هم که آنتن هوایی است جایی مناسب مانند بالکن برای آن انتخاب نمایید.
  2. در هنگام نصب آنتن توجه کنید که در جلوی آن چیزی نباشد مانند دیواری بلند یا ساختمان.
  3. در هنگامی که می خواهید سیگنالی قوی را پیدا کنید می توانید از خود تلویزیون در قسمت دریافت کانال ها کمک بگیرید و سیگنال قوی را پیدا کنید یا در بالا می توانید در بالای مقاله تقویت سیگنال آنتن تلویزیون را بخوانید.
  4. در آخرین مرحله به این توجه داشته باشید که هیچگاه از کابل هایی که به هم وصل شده اند استفاده نفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *